Pierwszą formą religii, jaka pojawiła się na ziemiach greckich, był fetyszyzm (oddawanie boskiej czci przedmiotom martwym). Za siedzibę sił dobrych lub złych uważano kawałki skał, przydrożne kamienie, potem także drzewa i zwierzęta. Wielką wagę przykładano do kultu zmarłych, dlatego w najdawniejszych czasach ważną rolę odgrywały różnego rodzaju demony związane ze śmiercią i światem podziemnym. Dzieła Homera i Hezjoda wypleniły po części te pradawne wierzenia. Dwaj epicy wprowadzili bogów olimpijskich i wiele pomniejszych bóstw, którym nadali cechy ludzkie i dokładnie określili zakres ich władzy.
Tematami mitów są najczęściej fantastyczne wydarzenia związane z historią ingerencji bogów w sprawy ludzkie. Mity tłumaczą powstanie i przeznaczenie świata, wyodrębnienie się poszczególnych greckich plemion (które najczęściej wywodziły swój rodowód od któregoś z bogów lub wielkich herosów), a także wyznaczają boskich opiekunów dla określonych dziedzin życia, wydarzeń i krain. Wiele mitów poświęconych jest również związkom pokrewieństwa, jakie łączą ich bohaterów.
Często kilkanaście mitów skupionych jest wokół jednego, przewodniego wątku, dzięki czemu można podzielić je na odrębne grupy. Na przykład Jan Parandowski, autor książki „Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian” (po raz pierwszy wydana w 1924 roku), wyróżnia kilkanaście takich grup, które dotyczą m. in. bogów olimpijskich, bogów ziemskich, królestwa podziemnego, a także legend lakońskich, podań tebańskich itd.
Treść pojedynczego mitu skupiona jest przeważnie na losach i postępowaniu konkretnych osób. Mimo tego ich wymowa jest uniwersalna, ponieważ odkrywają pierwotne wzorce ludzkich zachowań (archetypy), które wyjaśniają charakter natury ludzkiej. W czasach współczesnych próbowano także badać mity jako zapis pierwotnych
Tematami mitów są najczęściej fantastyczne wydarzenia związane z historią ingerencji bogów w sprawy ludzkie. Mity tłumaczą powstanie i przeznaczenie świata, wyodrębnienie się poszczególnych greckich plemion (które najczęściej wywodziły swój rodowód od któregoś z bogów lub wielkich herosów), a także wyznaczają boskich opiekunów dla określonych dziedzin życia, wydarzeń i krain. Wiele mitów poświęconych jest również związkom pokrewieństwa, jakie łączą ich bohaterów.
Często kilkanaście mitów skupionych jest wokół jednego, przewodniego wątku, dzięki czemu można podzielić je na odrębne grupy. Na przykład Jan Parandowski, autor książki „Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian” (po raz pierwszy wydana w 1924 roku), wyróżnia kilkanaście takich grup, które dotyczą m. in. bogów olimpijskich, bogów ziemskich, królestwa podziemnego, a także legend lakońskich, podań tebańskich itd.
Treść pojedynczego mitu skupiona jest przeważnie na losach i postępowaniu konkretnych osób. Mimo tego ich wymowa jest uniwersalna, ponieważ odkrywają pierwotne wzorce ludzkich zachowań (archetypy), które wyjaśniają charakter natury ludzkiej. W czasach współczesnych próbowano także badać mity jako zapis pierwotnych