– Jasnorzewska. Tu nieszczęśliwa miłość porównywana jest do paryskiej Nike z Samotraki, która mimo tragedii zostaje niepokonana.
Orfeusz i Eurydyka – symbol miłości po grób (nawiązania i kontynuacje):
- Tristan i Izolda – miłość przetrwała nawet śmierć
- MIŁOŚĆ ROMANTYCZNA – tragiczna, nieszczęśliwa
-Tren XIV– Kochanowskiego
Gdzie te wrota nieszczęsne, którymi przed laty
Puszczał się w ziemię Orfeusz szukając swej straty?
Eros i Psyche – symbol miłości fizycznej i duchowej
Mityczne toposy (zakorzenione na trwałe w literaturze motywy)
Arkadia – kraina wiecznej szczęśliwości, jako (kontynuacje i nawiązania):
- złoty wiek – z mitu o 4 wiekach ludzkości, w którym to człowiek żył bez trosk, zmartwień,
chorób, a jego życie było wieczną zabawą
- wieś, spokój, przyroda – w RENESANSIE u Kochanowskiego, np. Pieśń świętojańska
o Sobótce
-
dom – Kochanowski Na
dom w Czarnolesie.
Świat wartości, który daje człowiekowi szczęście,
poczucie bezpieczeństwa; grono rodzinne, spokojna starość, ludzka
życzliwość;
- natchnienie dla artysty, odpoczynek –
Kochanowski „Na lipę”
- praca na roli – Rej, Żywot człowieka poczciwego; Praca nie męczy, zawsze jest owocna,panuje dostatek – jest to wyidealizowany wizerunek wsi
- dzieciństwo – Adam Mickiewicz Pan Tadeusz(inwokacja i epilog)
- przeciwstawienie wizji wojny, pokój – Baczyński
- ojczyzna o Przedwiośnie Żeromskiego; dla Seweryna Baryki ojczyzna jest swoistym
sacrum, Postrzega ją przez pryzmat mitu o szklanych domach.
- o Norwid Moja piosnka
Do kraju tego, gdzie kruszynę chleba
Podnoszą z ziemi przez uszanowanie
Dla darów nieba... Tęskno mi panie.