Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.
ZAMKNIJ X

Mitologia - Motyw Nike

- hymn „Smutno mi, Boże” Słowackiego – poeta określa się tu mianem pielgrzyma, o swej drodze mówi, że jest sto mil od brzegu i sto mil przed brzegiem

 

-Pielgrzym Norwida – bohater to tułacz, wygnaniec, tęskniący do swej ojczyzny

 

-Odys Leopolda Staffa – poeta utożsamia każdego z Odysem, każdy człowiek powinien dążyć do swej Itaki (określonego celu), mimo, że zazwyczaj koniec podróży jest inny
- Seweryn Baryka w
Przedwiośniu– pielgrzym do ojczyzny, wyśnionej i wyidealizowanej;
-
Latarnik– Henryk Sienkiewicz

 

Dedal – archetyp postawy racjonalnej, pracowitości

 

Ikar – archetyp nierozwagi, marzycielstwa

 

Ikar, nie posłuchawszy zakazu ojca, zachłyśnięty wolnością, podleciał zbyt blisko słońca i woskowe skrzydła wykonane przez Dedala roztopiły się – Ikar zginął.

 

(nawiązania i kontynuacje):

 

- obraz Pejzaż z upadkiem Ikara– Bruegel – ucieczka w świat marzeń nie zawsze daje człowiekowi dobro

 

-Ikar Grochowiaka: realizacja archetypu Ikara w tym utworze polega na dyskusji o roli wyimaginowanego, wyidealizowanego piękna w ludzkim życiu. Piękna należy szukać w rzeczach prostych, nawet brzydkich (twarz i dłonie starej praczki). Porzucenie realiów na rzecz marzeń to ucieczka Ikara – może się zakończyć tragicznie;

 

-Dedal i Ikar– Herberta

 

-Do fraszek– Jan Kochanowski

 

Nie zawżdy do wrót trafi, aż pióra szychtuje

 

Do ramienia, toż ledwe wierzchem wylatuje.

 

-Prawa i obowiązki Różewicza. Nawiązuje on do obrazu Brueghela, snuje refleksje na temat roli artysty w społeczeństwie. Każdy ma prawo wybrać swoja drogę, nie musi odwoływać się do sumienia.

 

- Ernest Bryll Wciąż o Ikarach głoszą: przeciwstawienie dwóch postaw: idealisty Ikara i racjonalisty Dedala. W imię trwałych wartości Bryll



Komentarze

    3 + 7 =    

Informacje