Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.
ZAMKNIJ X

Mitologia - Motyw Nike

szmelcowaną, modre chabry wpina

 

I podniósłszy przyłbicę wzniosła się do góry

 

A za nią lekką stopą wznosząc się od ziemi

 

Płynie Nike spod Wiednia skrzydły husarskiemi

 

Słuckie pasy jak wstęgi wkoło niej się plotą

 

A ona dmie przeciągle w długą surmę złotą

 

I kiedy przelatują nad laurów szpalery

 

Nagle szum w wawrzynowej podniósł się gęstwinie

 

Srebrny orzeł wypłynął i wysoko płynie

 

Na wzniesionym ramieniu Nike z Samotraki

 

W świetle księżycowym to świecą to giną

 

Aż wreszcie nad Italią swe skrzydła rozwiały

 

I teraz sypią kwiaty we wszystkich pól chwały

 

Na groby i na Nike spod Monte Cassino

 

Jan Lechoń posłużył się motywem Nike, aby oddać hołd żołnierzom poległym pod Monte Casino. Pojawiają się tu trzy Nike symbolizujące wielkość polskiego oręża: Nike Grunwaldu, pokazana jako krakowska dziewczyna, Nike spod Wiednia ze skrzydłami husarskimi, Nike spod Samosierry, na, której wzniesionym ramieniu płynie srebrny orzeł. Te trzy boginie pokazujące bohaterstwo Polaków w przeszłości spotykają się po to, aby oddać hołd Nike bohaterów ostatniej wojny, nad talią.

 

Antoni Słonimskiego Nike

 

Inaczej pokazany jest motyw ten w wierszu A. Słonimskiego Nike z tomu Wiersze londyńskie. Zestawia dwa na zasadzie dysonansu wyobrażenia Nike: mitologiczne – pełna chwały bogini zwycięstwa i Nike okaleczonej, rzeźby. Poeta odrzuca Nike mitologiczną, gdyż Nike jest dla niego nie tylko symbolem zwycięstwa, ale też i symbolem okrucieństwa wojny.

 

Nie ty mojemu sercu jesteś bliska

 

We krwi brocząca przez pobojowiska

 

Nike zwycięskich plemion.

 

Słonimski uważa, że bliższa naszym doświadczeniom jest Nike z Samotraki, której głowę zwalono z ramion, pisze, że



Komentarze

    5 + 6 =    

Informacje