Wszechobecna i nieodgadniona, jako koniec ziemskiego życia i początek przygody z zaświatami jeden z najważniejszych motywów literatury romantycznej. Jest karą za grzechy (w „Świtezi” umierają ruscy żołnierze, w „Świteziance” oraz w „Rybce” – niewierni kochankowie, w „To lubię” – próżna i niewdzięczna dziewczyna), sprawą losu, przeznaczenia lub Boga (znów „Świteź”, „Kurhanek Maryli”, „Romantyczność”, „Dudarz”), zbrodnią popełnioną przez człowieka na człowieku („Lilije”), lub gestem rozpaczy („Rybka”). Pojawia się też próba przechytrzenia śmierci, zagrania jej na nosie, zabawienia się z nią („Tukaj”).
Ballady i romanse - Motyw śmierci
Informacje
- Lektura:Ballady i romanse
- Epoka: Romantyzm
- Autor:Mickiewicz Adam
- Redakcja:Streszczenia.pl
Postacie
Karusia („Romantyczność”)
Bracia męża („Lilije”)
Żona („Lilije”)
Herszt zbójców („Powrót taty”)
Dzieci („Powrót taty”)
Matka („Powrót taty”)
Dziewczyna („Świtezianka”)
Strzelec („Świtezianka”)
Kobieta-duch („Świteź”)
Szlachcic z Płużyn („Świteź”)
Narrator („Romantyczność”)
Mędrzec („Romantyczność”)
Jasieniek („Romantyczność”)
Pustelnik („Lilije”)
Inne lektury autora
Księgi narodu polskiego i pielgrzymstwa polskiego
Cisza morska
Polały się łzy
Pan Tadeusz
Bajki Mickiewicza
Do Joachima Lelewela
Bakczysaraj w nocy
Grażyna
Burza
Śmierć pułkownika
Reduta Ordona
Dziady cz. IV
Do M***
Nad wodą wielką i czystą
Oda do młodości
Widok gór ze stepów Kozłowa
Konrad Wallenrod
Do Matki Polki
Stepy Akermańskie
Dziady cz.II
Dziady cz. III
Gdzie tu mój trup...
Pieśń Filaretów
Bakczysaraj