Wszechobecna i nieodgadniona, jako koniec ziemskiego życia i początek przygody z zaświatami jeden z najważniejszych motywów literatury romantycznej. Jest karą za grzechy (w „Świtezi” umierają ruscy żołnierze, w „Świteziance” oraz w „Rybce” – niewierni kochankowie, w „To lubię” – próżna i niewdzięczna dziewczyna), sprawą losu, przeznaczenia lub Boga (znów „Świteź”, „Kurhanek Maryli”, „Romantyczność”, „Dudarz”), zbrodnią popełnioną przez człowieka na człowieku („Lilije”), lub gestem rozpaczy („Rybka”). Pojawia się też próba przechytrzenia śmierci, zagrania jej na nosie, zabawienia się z nią („Tukaj”).
Ballady i romanse - Motyw śmierci
Informacje
- Lektura:Ballady i romanse
- Epoka: Romantyzm
- Autor:Mickiewicz Adam
- Redakcja:Streszczenia.pl
Postacie
Karusia („Romantyczność”)
Bracia męża („Lilije”)
Żona („Lilije”)
Herszt zbójców („Powrót taty”)
Dzieci („Powrót taty”)
Matka („Powrót taty”)
Dziewczyna („Świtezianka”)
Strzelec („Świtezianka”)
Kobieta-duch („Świteź”)
Szlachcic z Płużyn („Świteź”)
Narrator („Romantyczność”)
Mędrzec („Romantyczność”)
Jasieniek („Romantyczność”)
Pustelnik („Lilije”)
Inne lektury autora
Bajki Mickiewicza
Bakczysaraj w nocy
Do Joachima Lelewela
Burza
Grażyna
Śmierć pułkownika
Reduta Ordona
Dziady cz. IV
Nad wodą wielką i czystą
Do M***
Widok gór ze stepów Kozłowa
Oda do młodości
Do Matki Polki
Konrad Wallenrod
Stepy Akermańskie
Dziady cz.II
Gdzie tu mój trup...
Dziady cz. III
Bakczysaraj
Pieśń Filaretów
Cisza morska
Księgi narodu polskiego i pielgrzymstwa polskiego
Polały się łzy
Pan Tadeusz