Przywołać go można na zasadzie porównania obu miast. W obu prawo wymierzają sprawne aparaty władzy- w Jeruszalaim Poncjusz Piłat oraz Kajfasz, obaj powołani na swoje stanowiska przez cesarza Tyberiusza.
W Moskwie są to szpicle i członkowie tajnych służb. Władza w obu jest totalitarna, nie maja prawa głosu ci, którzy myślą inaczej niż rządzący- tacy zostają natychmiast usuwani ze społeczeństwa. Władza w Mistrzu i Małgorzacie staje się „gwałtem, zadanym ludziom”. Nie ma wolności słowa, bo grożą za to represje. Dlatego też często powieść Bułhakowa określa się jako utwór o przejawach systemu totalitarnego.
Ciekawie można rozpatrzyć kwestię władzy szatana. Nie ma on bowiem tak naprawdę władzy absolutnej. Wręcz przeciwnie-jest tylko wykonawcą woli Boga (w którego wierzy!). Nie tylko nie ma władzy nad sytuacją- nie ma również władzy nad samym sobą.
W Moskwie są to szpicle i członkowie tajnych służb. Władza w obu jest totalitarna, nie maja prawa głosu ci, którzy myślą inaczej niż rządzący- tacy zostają natychmiast usuwani ze społeczeństwa. Władza w Mistrzu i Małgorzacie staje się „gwałtem, zadanym ludziom”. Nie ma wolności słowa, bo grożą za to represje. Dlatego też często powieść Bułhakowa określa się jako utwór o przejawach systemu totalitarnego.
Ciekawie można rozpatrzyć kwestię władzy szatana. Nie ma on bowiem tak naprawdę władzy absolutnej. Wręcz przeciwnie-jest tylko wykonawcą woli Boga (w którego wierzy!). Nie tylko nie ma władzy nad sytuacją- nie ma również władzy nad samym sobą.