ŚRODKI STYLISTYCZNE
1.Epitety
„niepłakana trumna”, „lata młode”, „dźwięk pusty” - służą zwiększeniu dramaturgii i wiarygodności tekstu.
2.Metafory
„Być sternikiem duchami napełnionej łodzi”, „Aż was, zjadacze chleba - w aniołów przerobi” - Słowacki ucieka się do metafor, by zwiększyć obrazowość tekstu nie musząc mówić wprost.
3.Porównania
„I będzie jak dźwięk pusty trwać przez pokolenia”, „Imię moje tak przeszło jak błyskawica” - służą zwiększeniu dramaturgii. Używając porównań do zjawisk abstrakcyjnych, poeta wskazuje też na nieśmiertelność swoją i swojej poezji.
4.Wykrzyknienia
„Jak kamienie przez Boga rzucone na szaniec!...” - podkreślają pasję, z jaką Słowacki mówi o obronie ojczyzny. Poeta podkreśla w ten sposób swoje zdanie.
5.Przerzutnie
„(…)o smętnych losach zadumany\ Mojej biednej ojczyzny” - zaakcentowanie wypowiedzi i zwiększenie dramaturgii.
1.Epitety
„niepłakana trumna”, „lata młode”, „dźwięk pusty” - służą zwiększeniu dramaturgii i wiarygodności tekstu.
2.Metafory
„Być sternikiem duchami napełnionej łodzi”, „Aż was, zjadacze chleba - w aniołów przerobi” - Słowacki ucieka się do metafor, by zwiększyć obrazowość tekstu nie musząc mówić wprost.
3.Porównania
„I będzie jak dźwięk pusty trwać przez pokolenia”, „Imię moje tak przeszło jak błyskawica” - służą zwiększeniu dramaturgii. Używając porównań do zjawisk abstrakcyjnych, poeta wskazuje też na nieśmiertelność swoją i swojej poezji.
4.Wykrzyknienia
„Jak kamienie przez Boga rzucone na szaniec!...” - podkreślają pasję, z jaką Słowacki mówi o obronie ojczyzny. Poeta podkreśla w ten sposób swoje zdanie.
5.Przerzutnie
„(…)o smętnych losach zadumany\ Mojej biednej ojczyzny” - zaakcentowanie wypowiedzi i zwiększenie dramaturgii.
ŚRODKI STYLISTYCZNE
1.Epitety
„niepłakana trumna”, „lata młode”, „dźwięk pusty” - służą zwiększeniu dramaturgii i wiarygodności tekstu.
2.Metafory
„Być sternikiem duchami napełnionej łodzi”, „Aż was, zjadacze chleba - w aniołów przerobi” - Słowacki ucieka się do metafor, by zwiększyć obrazowość tekstu nie musząc mówić wprost.
3.Porównania
„I będzie jak dźwięk pusty trwać przez pokolenia”, „Imię moje tak przeszło jak błyskawica” - służą zwiększeniu dramaturgii. Używając porównań do zjawisk abstrakcyjnych, poeta wskazuje też na nieśmiertelność swoją i swojej poezji.
4.Wykrzyknienia
„Jak kamienie przez Boga rzucone na szaniec!...” - podkreślają pasję, z jaką Słowacki mówi o obronie ojczyzny. Poeta podkreśla w ten sposób swoje zdanie.
5.Przerzutnie
„(…)o smętnych losach zadumany\ Mojej biednej ojczyzny” - zaakcentowanie wypowiedzi i zwiększenie dramaturgii.
1.Epitety
„niepłakana trumna”, „lata młode”, „dźwięk pusty” - służą zwiększeniu dramaturgii i wiarygodności tekstu.
2.Metafory
„Być sternikiem duchami napełnionej łodzi”, „Aż was, zjadacze chleba - w aniołów przerobi” - Słowacki ucieka się do metafor, by zwiększyć obrazowość tekstu nie musząc mówić wprost.
3.Porównania
„I będzie jak dźwięk pusty trwać przez pokolenia”, „Imię moje tak przeszło jak błyskawica” - służą zwiększeniu dramaturgii. Używając porównań do zjawisk abstrakcyjnych, poeta wskazuje też na nieśmiertelność swoją i swojej poezji.
4.Wykrzyknienia
„Jak kamienie przez Boga rzucone na szaniec!...” - podkreślają pasję, z jaką Słowacki mówi o obronie ojczyzny. Poeta podkreśla w ten sposób swoje zdanie.
5.Przerzutnie
„(…)o smętnych losach zadumany\ Mojej biednej ojczyzny” - zaakcentowanie wypowiedzi i zwiększenie dramaturgii.