Znaczącym motywem „Przedwiośnia” jest dom. Szczególne znaczenie ma mit szklanych domów. Jest on symbolicznym wyrazem marzeń Żeromskiego o nowej Polsce, straconych złudzeń. Przekraczając granice Cezary nie dostrzegł szklanych domów, jak obiecał mu ojciec, ale biedę i zacofanie cywilizacyjne.
Żeromski podkreśla, że utopijna wizja pomagał mu ocalić złudzenia. Jednak w „Przedwiośniu” definitywnie z nią zrywa. Zamknął swą ideową drogę – wizja szklanych domów prezentowała w uproszczeniu program polskich socjalistów i społecznych działaczy. Nie przeszła ona próby czasu, nie okazała się wartością wartą do ocalenia. Cezary nigdy nie znajdzie szklanych domów, ale nędzne nory chłopskie na pewno.
Żeromski podkreśla, że utopijna wizja pomagał mu ocalić złudzenia. Jednak w „Przedwiośniu” definitywnie z nią zrywa. Zamknął swą ideową drogę – wizja szklanych domów prezentowała w uproszczeniu program polskich socjalistów i społecznych działaczy. Nie przeszła ona próby czasu, nie okazała się wartością wartą do ocalenia. Cezary nigdy nie znajdzie szklanych domów, ale nędzne nory chłopskie na pewno.