Kolejnym problemem, którego opis znajdujemy w słowach noweli, jest problem władzy i dążenia do niej. Wydaje się, że Prus nawiązuje tutaj do teorii Darwina – społeczeństwo traktuje jak żywy organizm, zaś jego funkcjonowanie jest uzależnione od tego, czy całe społeczeństwo „współgra” ze sobą. Aby władza była silna, musi być utrzymana ciągłość, dlatego Ramzes nakazuje Horusowi czekać w komnacie tronowej. Każdy element tej układanki, musi funkcjonować na najwyższym poziomie. W noweli oznacza to, że Horus nie wygra, bo jest zbyt ludzki – okazując słabość w postaci miłości do ludzi, skazuje tym samym siebie na przegraną. Idealny władca musi być jak Ramzes – despotyczny, nie szanujący drugiego człowieka, zachowujący zimną krew nawet w obliczu śmierci.
Z legend dawnego Egiptu - Problematyka
Kolejnym problemem, którego opis znajdujemy w słowach noweli, jest problem władzy i dążenia do niej. Wydaje się, że Prus nawiązuje tutaj do teorii Darwina – społeczeństwo traktuje jak żywy organizm, zaś jego funkcjonowanie jest uzależnione od tego, czy całe społeczeństwo „współgra” ze sobą. Aby władza była silna, musi być utrzymana ciągłość, dlatego Ramzes nakazuje Horusowi czekać w komnacie tronowej. Każdy element tej układanki, musi funkcjonować na najwyższym poziomie. W noweli oznacza to, że Horus nie wygra, bo jest zbyt ludzki – okazując słabość w postaci miłości do ludzi, skazuje tym samym siebie na przegraną. Idealny władca musi być jak Ramzes – despotyczny, nie szanujący drugiego człowieka, zachowujący zimną krew nawet w obliczu śmierci.