Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.
ZAMKNIJ X

Śmierć w Wenecji - Problematyka

Chłopiec jest wszystkim tym, czego Gustaw nigdy nie doświadczył i z premedytacją odrzucił w młodości. Konfrontacja z postacią młodzieńca jest jednocześnie estetycznym „objawieniem” dla wypalonego artysty. Gustaw doznaje niemalże mistycznego zachwytu, który inspiruje go do tworzenia kolejnego dzieła. Niestety, z biegiem czasu podziw wobec urody chłopca przynosi silną pokusę, od której bohater nie potrafi się opędzić. Mann w przekonujący sposób opisuje wewnętrzną walkę bohatera rozdartego pomiędzy świadomością grzechu i pragnieniem, które jemu samemu wydaje się w oczywisty sposób haniebne. Tłem zmagań Gustawa jest „miasto zakochanych” – pociągające, urokliwe i śmiertelnie niebezpieczne; miasto, które złapie bohatera w „śmiertelną pułapkę”.

Duszna atmosfera weneckich zakątków, pokusa, grzech i świadomość przemijającego życia, rozważania nad granicą artystycznego spełnienia  – oto tematy noweli Manna, nad którymi warto się zastanowić. 


Komentarze

    6 + 2 =