Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.
ZAMKNIJ X

Świętoszek - Geneza utworu

Kościół i religia w XVII Francji odgrywały bardzo istotną rolę. Wszystkie działające wówczas stowarzyszenia religijne propagowały pogardę dla doczesności, często odwołując się najbardziej radykalnych form średniowiecznego teocentryzmu. Wszelkie próby krytykowania Kościoła spotykały się z gwałtownymi reakcjami. Ludzie aktywnie uczestniczyli w życiu religijnym oraz przesadnie dbali o zachowywanie wytycznych wynikających z wyznawanej wiary. Towarzystwa o charakterze świeckim głosiły postulat zatracenia się w cierpieniu i kontemplacji ohydy świata, co miało prowadzić człowieka do zbawienia.

Wystawiony w 1664 roku w Wersalu „Tartuffe”, czyli „Świętoszek” rozpętał prawdziwą burzę. Kpiny z dewocji wywołały oburzenie wpływowych kół religijnych, pod wpływek których król Ludwik XIV zakazał wystawiania „Świętoszka”. Zakaz nie obejmował odczytywania i przedstawiania sztuki w domach prywatnych, z czego skrzętnie skorzystał Molier.

Z powodu społeczno-politycznych okoliczności powstania dramatu znana nam dzisiaj wersja „Świętoszka” jest wynikiem licznych przeróbek, których dokonywał Molier, aby móc na nowo wystawiać swą sztukę.

Dramat został wystawiony po raz pierwszy w 1664 w Wersalu. Spotkał się z oburzeniem kręgów religijnych, więc król zakazał jego wystawiania.