Podmiotem lirycznym wiersza jest dwudziestoczteroletni młodzieniec, któremu udało się przetrwać wojnę. Młody wiek sugeruje, że należy on do pokolenia Kolumbów (rocznik 1921) i właśnie na „czas pogardy” przypadł moment jego dojrzewania, szukania własnej drogi życia, kształtowania siebie. Podmiot liryczny skarży się, że koszmar wojny zmienił jego sposób postrzegania świata, odebrał wiarę w wartości. Młody mężczyzna zwraca się więc z prośbą, by mu ten świat poukładać na nowo: „Szukam nauczyciela i mistrza”.
Ocalony - Sytuacja liryczna
Podmiotem lirycznym wiersza jest dwudziestoczteroletni młodzieniec, któremu udało się przetrwać wojnę. Młody wiek sugeruje, że należy on do pokolenia Kolumbów (rocznik 1921) i właśnie na „czas pogardy” przypadł moment jego dojrzewania, szukania własnej drogi życia, kształtowania siebie. Podmiot liryczny skarży się, że koszmar wojny zmienił jego sposób postrzegania świata, odebrał wiarę w wartości. Młody mężczyzna zwraca się więc z prośbą, by mu ten świat poukładać na nowo: „Szukam nauczyciela i mistrza”.