Zgodnie z regułami gatunkowymi sonetu utwór Morsztyna jest skonstruowany na zasadzie podziału na część opisową i podsumowującą. Pierwsze trzy strofy określają stan emocjonalny podmiotu lirycznego, w którym każde kolejne uczucie wypływa z poprzedniego i w jakiś sposób je dopełnia, otrzymując jednocześnie pewnego rodzaju dookreślenie. W ostatniej, podsumowującej tercynie odnajdujemy stwierdzenie, że opisane powyżej wrażenia są poniekąd jałowe, ponieważ pozostają jednostronne, nie doczekawszy się odpowiedzi ze strony osoby, która jest ich przyczyną.
Cuda Miłości - Analiza i interpretacja wiersza
Zgodnie z regułami gatunkowymi sonetu utwór Morsztyna jest skonstruowany na zasadzie podziału na część opisową i podsumowującą. Pierwsze trzy strofy określają stan emocjonalny podmiotu lirycznego, w którym każde kolejne uczucie wypływa z poprzedniego i w jakiś sposób je dopełnia, otrzymując jednocześnie pewnego rodzaju dookreślenie. W ostatniej, podsumowującej tercynie odnajdujemy stwierdzenie, że opisane powyżej wrażenia są poniekąd jałowe, ponieważ pozostają jednostronne, nie doczekawszy się odpowiedzi ze strony osoby, która jest ich przyczyną.