1
Kiedy Paweł wraca ze szkoły, zawsze sprawdza skrzynkę na listy. Tata wyjechał dawno temu i już nie wrócił. Zagląda do skrzynki, ponieważ myśli, że ojciec napisze. Paweł dostał list, ale schował go do kieszeni, aby nikt nie zobaczył. Kiedy mama spytała go, czy coś było w skrzynce, odpowiedział, że nie. W pokoju był jego młodszy brat Kuba. Paweł długo nie otwierał listu, ponieważ zawsze miał coś innego do zrobienia, np. obiad, zakupy. Wreszcie otworzył list. Ktoś napisał do niego, że będą kolejne listy i niech mu na nie odpowiada, ale nie powie mu, jak się nazywa i gdzie mieszka. Listy będą chować w dziupli w kasztanie koło szkoły, on już tam zostawił worek śniadaniowy. Podpis był: Tajemniczy Dżejms.
2
Paweł nie wiedział, jak zacząć swój list. Napisał, że włoży list do worka, który jest w dziupli, a także jest ciekawy, skąd wszystko o nim wie. Zadał dwa pytania sprawdzające: jak miał na imię jego chomik i jakiej zupy nie lubi. Kiedy skończył pisać list, obejrzał film. Zastanawiał się, czy mógłby zaprzyjaźnić się ze swoim bratem. Kiedyś Kuba przyniósł kota do domu, a chomik wyszedł z klatki… i wtedy Paweł powiedział bratu, że to koniec. Udawał, że nie ma go w ogóle.
3
Wracając ze szkoły z kolegami nie zawsze mógł sprawdzić, czy w dziupli jest jakiś list. Kiedyś wymyślił, że musi się wrócić do szkoły po piórnik. Dopiero następnego dnia wyjął list. Tajemniczy Dżejms napisał mu, że jego chomik nazywał się Wincenty, a najbardziej nie lubi owsianki i fasolowej. Opisał mu także swój wygląd oraz, że będzie pilotem albo alpinistą. I zapytał się go, co on chce robić.
Paweł czytał list kolejny raz, kiedy wpadł na niego Jurek, obaj byli spóźnieni. Na lekcji robili rysunki zatytułowane „Mój tata”, a jemu pani powiedziała, że może narysować mamę.