Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.
ZAMKNIJ X

Średniowiecze

przyczyny i skutki, musi istnieć jakaś 1 przyczyna, od której wszystko się zaczęło
3 "z przygodności i konieczności" (ex possibili et necessario) przypadki nie istnieją, zawsze są jakieś ukryte przyczyny
4 "ze stopni doskonałości" (ex gradibus perfectionis) –są różne stopnie doskonałości, czyli byty mniej lub bardziej doskonałe oraz Bóg – absolutna doskonałość.
5) droga "z celowości rzeczy" (ex gubernatione rerum), w świecie istnieje jakiś, ład, celowość, musi więc być jakaś rozumna istota celowości
3.    Franciszkanizm – program wiary, która płynie prosto z serca, jest prosta, radosna. Opiera się na miłości do świata i wszystkich stworzeń. Jest to uczucie poddane ewangelicznym nakazom braterstwa, ubóstwa, pokory i miłosierdzia. Św. Franciszek z Asyżu ( 1182-1226) propagował ruch moralnej odnowy w świecie pełnym okrucieństwa. „Kwiatki św. Franciszka z Asyżu” – zbór legend z życia świętego

Uniwersalizm, w średniowiecznej Europie panowały:
- jeden wspólny ustrój: feudalizm;
- jeden wspólny język: łacina;
- jedna wspólna religia: katolicyzm;
- scholastyka;
- jedna dominująca idea: teocentryzm;
- stałe wzorce osobowe: asceta, rycerz chrześcijański, doskonały władca;
- jednakowe style w sztuce: romański (do poł. XIII w.) oraz gotycki;
- czytelne dla całej Europy symbole, motywy i sformułowania: taniec śmierci, symbolika kolorów, roślin, zwierząt, kamieni szlachetnych itp.
Europejczyk to przede wszystkim chrześcijanin, poczucie narodowe znalazło się na dalszym planie. Każdy wykształcony człowiek mógł bez problemu jeździć po całej Europie, porozumiewać się, dlatego tak popularne były wówczas podróże i studia za granicą, podróże. Na porządku dziennym było korzystanie z naukowego i literackiego dorobku innych, bo wszystko było pisane po łacinie. W średniowieczu nie znane było pojęcie „plagiatu”.